Sunday, July 4, 2010

nyUUUm2... sedapnya!!!!

yah. aku sakit tekak dan bdn aku dah mula panas2 tnda nak demam. bila sakit tekak ni la aku teringin nak makan bubur. bkn bubur sembarangan bubur tpi bubur ayam bersantan masakan mak aku. aduh.. sedapnya... T_T

sebut psl bubur, tiba2 aku teringat mcm2 jnis makan yg sdp. dan utk tu aku nak menyenaraikan top 10 makanan fevret aku. yg bila dpn mata ja mmg aku xkan tolak. ok, kita start dri no 10 ya.

10. soto ayamSSSS

sedap x? sedap x? huhu.. soto ayam fevret aku zaman berzaman. tpi soto ayam paling tip top dan paling aku rindu sekali soto ayam restoran sri keningau (di keningau only). sedap tahap babas. walaupun mayb pd org len x la berapa sdp pon, tp aku bgi 3 thumbs up! (tmbah ibu jari kaki kanan aku ok!)




9. laksa

ohhh...laksa also fevret aku sepanjang zaman. tpi aku x suka laksa johor atau laksa sarawak. aku suka laksa original. dan semestinya laksa tip top pilihan aku ialah laksa masakan mak yong aku. laksa nogori sombilan! podas, pokat dan sodap! aduh..teringinnya aku... lap dulu air liur ni. ish...




8. mee udang penang
ni bukanla fevret aku zaman berzaman tpi baru ja jdi pujaan ati aku.. lama da x mkn mee udang. pergh... mee udang ori dari penang mmg sedap giler... dan pilihan mee udang aku dri kopitaim pak li, d seksyen 7 shah alam. ari tu aku baru ja try mkn d RCH dan aku merasa sungguh dukacita... bukannya mee udang, tpi sup udang. yark!! i dun like it!! tpi kdg2 bila aku teringin sgt, aku beli j mee udang har me. betol2 ho liaw!!!


7. sup tulang

sup tulang mmg sedap. tpi aku bukanla suka tulang tersebut. aku suka rasa sup tulang dan aku hanya akan ambik isi2 saja. tulang mmg tolak tepi. pilihan sup tulang aku di Restoran Sri Pelangi, Karamunsing. mmg tip top. sebab sedap rasanya penuh rempah. dan sudah tentu penuh lemak dan kalori yg boleh menggemukkan aku. oh, sepatutnya aku menggunakan ayat 'telah menggemukkan' aku. itu bru betol.

6. bubur ayam
ya.. inilah makanan yg aku teringin betul skrg.. bubur ayam paling sedap d dunia ialah bubur ayam masakan mak aku. apatah lg kalo campur santan. waduh.. sedap dong... tmbh sikit lada hitam.. ermmmm...dulu masa kecik2 mak selalu msk bubur sbgai sarapan. kdg2 bubur ikan (guna lauk ikan goreng yg x habis smlm). sgt sedap. aku yg selalu bangun awal sgt bertuah sbb dpt mkn sepuas2nya. dan mereka2 yg selalu bgun lambat, nasiblah kalo abis kan!


5. kari daging

kalo aku balik rumah dan tgk dlm periuk ada kari, dan bila aku ambik senduk dan mendapati kari tersbut ialah kari daging, maka itulah hari yg terbaik utk aku. uhhhhh... kari mmg sedap. tak kiralah kari ayam atau mee kari, aku tetap suka. kari masakan mak aku adalah yg tersedap sekali. begitu juga dgn kari masakan makcik2 aku, mmg 2 thumbs up! kalo ada kenduri kendara, kari adalah masakan wajib. dan itulah yg membuatkan aku selalu excited bila ada kenduri. :)

4. kerang rebus

kerang mmg sedap. dan aku lebih suka kerang yg di rebus saja. tidak pyh tmbh bermacam2 rempah. cukupla bwg, garam dan halia. dan kerang tersebut di matchkan dgn sambal kicap yg penuh perahan jus limau kasturi tmbh garam. wah... tak perlu tunggu nasi masak, aku boleh habiskan semangkuk kerang rebus tanpa dipaksa. dan kemudian tambah lagi. tambah lagi. dan tambah lagi. oh kerang.. di manakah dikau? aku rindu pdmu.... T_T

3. burger daging
yea... top 3 ialah burger daging. dan sudah tentu burger tersebut jenama ramly. dan burger daging tersedap ialah masakan aku sendiri. tanpa salad dan penuh mayonis dan sos. tmbh pula dgn telur. yah... cukup sedap. dan aku boleh makan burger daging stiap hari tanpa jemu. dan aku baru ja beli roti utk buat burger daging pagi esok. tunggu ko burger. i'll eat u!

2. bubur pulut hitam
tiba2 aku rasa nak termenangis pulak.. ish ish.. sbb aku sgt2 rindukan masakan ni... lama sgt da aku tak makan bubur pulut hitam... dan the only bubur pulut hitam yg aku nak makan ialah masakan mak aku. walaupun aku tau msk dan mskan aku menjadi, tpi rasanya tetap x sama dgn yg mak aku masak. oh... perasaan ni membuatkan aku semakin berkobar2 utk balik raya thun ni... mak, can u just cook n send dis to me???

1. SUP AYAM




yahooo... ucapkan tahniah pd sup ayam yg berjaya mengondol tempat pertama. yah... sup ayam adalah masakan paling hebat kerana mampu menarik perhatian aku sejak kecik. dan stiap kali aku balik bercuti di rumah, mak aku tau yg aku mesti minta masakkan sup ayam. dan sup ayam masakan mak aku mestilah sup ayam tersedap dlm dunia ni... terima kasih mak kerana membesarkan aku dgn segala mcm makanan yg sedap2. walau apupun, masakan mak tetap yg tersedap. rendang ayam, serunding, asam pedas, masak lemak, mee goreng dan semualah masakan mak mmg sedap. malangnya aku tidak mewarisi kepandaian memasak emak. 

oklah. penat la ckp pasal makanan. kelapa aku da berdenyut2. aku nak solat dan nak tidur. harap2 malam ni aku mimpi makan semua jenis makanan2 ni. selamat menjamu selera pd mereka2 yg sdg menjamu selera. :)

No comments:

Post a Comment