Wednesday, March 16, 2011

jangan bongkak

rentetan dari tragedi gempa bumi dan tsunami di Jepun, bermacam2 komen, bermacam2 post dan bermacam2 cerita aku dgr. ada yg mengeji, ada yg menganggap ianya satu perkara lucu, ada yg bersimpati, ada yg risau dan sebagainya. aku cuma insan biasa dan tak boleh menghalang pemikiran dan anggapan org lain. cuma aku ralat dan kesal dgn sesetengah anggapan yg bagi aku amatlah tidak wajar.

cukuplah mempersendakan tragedi tersebut. cukuplah memperkatakan tentang itu jika sekadar utk bergelak ketawa. seolah2 malapetaka yg dashyat itu merupakan satu gurauan yg amat hebat dan melucukan. lucukah? kelakarlah melihat bandar tokyo yg seolah2 padang jarak padang tekukur itu? kelakar sgtkah bila melihat mayat2 bergelimpangan di merata tempat? kelakar sgtkan melihat mereka berlari mencari tempat perlindungan?

sebenarnya aku ada terdengar komen2 mengatakan tragedi tsunami itu bala yg diturunkan oleh Allah utk rakyat Jepun. mungkin ya, tapi siapa kita utk menilai semua itu? macamlah kita yg berada di Malaysia ni suci murni tanpa dosa. macamlah kita yg berada di Malaysia ni selamat dari sebarang bala dan malapetaka.

pelik kan? ada pula yg ketawa2 dan terus2an mempersendakan perkara tersebut. aku cuma ingin tahu, di mana titik lucu tentang tragedi ini? mana satu yg lucu? sebenarnya kita patut menginsafi diri dan ambil iktibar dgn apa yg berlaku. bukan jadikan bahan gurauan. hari ini hari mereka, esok lusa siapa yg tahu, mungkin hari kita pula.

berhentilah menjadi manusia bongkak. berhentilah mengeji dan mempersoalkan kuasa Allah. sesungguhnya Allah itu Maha Besar. apa pun yg akan berlaku mungkin kita sendiri tidak pernah terlintas di fikiran. mati itu boleh berada di mana2. tidak semestinya kita berada di Jepun, kita tidak selamat. dan tidak semestinya kita berada di Malaysia, kita akan selamat. kalo dah sampai ajal, larilah ke ceruk dunia mana sekalipun, kita tetap akan pergi menghadap-Nya.

aku bukan menganggap aku seorang yg sempurna. tidak sama sekali. aku juga manusia biasa, kadang2 ada khilafnya sendiri. kadang2 kita terlupa, dan kadang2 org lain pula lupa. jadi, hidup ini kena saling ingat-mengingati. berpesan2 ke arah kebaikan. dunia ini cuma pinjaman, semuanya milik Allah. apa yg ada pada kta hari ini juga semuanya pinjaman. jadi jangan bongkak.

2 comments:

  1. sa sokong art...ada pula yang ketawa2...tu yng bikin panas tu...suka hati jak cakap macam2...

    ReplyDelete
  2. begitulah adat manusia. sakit telinga dgr org ckp "nah...padan muka kena tsunami.." "na..padan muka sapa pegi melancong sana..." dan mcm2lah.. erm..wat can i say..

    ReplyDelete