Thursday, August 26, 2010

sy mula serius.

slm.

stiap hari buka fb, dan mcm2 video kena post yg aku tgk. kdg2 ada jg sesekali aku share. d opis pula, hari2 dpt bermacam2 jenis emel. ada yg berbentuk ilmiah dan boleh menimbulkan keinsafan. tp kebanyakkan berbentuk lucu dan bole mengukir senyuman utk seketika. ada jg yg boleh membuatkan aku tersedu-sedan menangis. contohnya video ttg sang lion yg aku baru ja ckp sebelum ni.

tp tak semua yg dishare adalah sesuatu yg menyenangkan. baru ja tdi aku tgk video orang bakar orang hidup2. org yg dibakar tu mcm dah redha dgn apa yg berlaku dan cuma mampu biarkan diri dia terus dibaham api yg sdg marak.punyala ramai org tgk, tpi tak ada 1 org pun yg tolong. malah, dia (atau mereka - sbb aku rasa mcm lebih dari sorang) terus dipukul dgn kayu, ditendang. dan yg pling sadis, ada yg meletakkan rimbunan dedaun kering agar api semakin marak.

ya, mmg aku tak tau hujung pangkal cerita. mungkin org yg dibakar tersebut melakukan jenayah yg teramat berat. membunuh, merogol dan sebagainya. tp mungkin juga dia orang yg teraniaya. entahlah. aku tak mau tahu psl itu sebenarnya. apa yg aku nak highlight kan ialah ttg keganasan. maksud aku, perlukan beliau diperlakukan sedemikian rupa? aku rasa hukuman tu dashyat sgt. tp sprti yg aku tulis td, aku x tau hujung pangkal cerita. so kesimpulannya, biarlah..

erm.. ada 1 lgi kisah video yg melampau. video ttg seorang perempuan yg memijak mati seekor kucing. sebenarnya aku x tgk pun video tu. sbb aku sgt2la x sanggup. makcik aku ckp dia ada tgk dan dia menyesal sgt smpai dia termuntah. so, aku ambik keputusan utk x tgk. aku pelik dgn manusia zmn skrg. ganas tak bertempat. perlukah smpai pijak kucing tu? smpai kepalanya pun pecah dipijak. ya Allah.. kesiannya dia... hebat sgtkah menjadi manusia? sdgkan kucing tu pun ada nyawa, dan sama2 mahluk tuhan.

kisah pembuangan bayi pula semakin menjadi2. hari tu aku ada dpt emel ttg ni. byk la gmbr bayi2 yg jdi mangsa kekejaman manusia. ada yg dibuang di hutan, sampai bdn dia tercucuk2 duri. biji mata pun boleh terkeluar. ya Allah.. dashyatnya manusia akhir zaman. kejam dan sungguh tak bermaruah...

lebih baik jadi binatang. binatang pun tahu sygkan anak. aku pernah tgk 1 video. ttg seekor harimau yg membaham seekor kera betina. tak semena2, keluarlah baby kera dri perut ibunya masa harimau tu mengheret kera tersebut. dan subhanallah... harimau tu terus terhenti dan cuba mendekati anak kera tersebut. syahdu betul aku tgk bila harimau tu jilat2 dan cuba tngkan anak kera tu. see??? dats y aku ckp lebih baik jadi binatang. manusia skrg kejam. bayi yg tak berdosa di buang mcm sampah.. apa perasaan bayi tu agaknya??

wah serius benar aku. sampai mee kari depan aku terbiar. bukan apa.. aku geram sebenarnya. apa2pun, aku mau mkn mee kari aku dulu lah. selamat berbuka puasa atiq. :)

No comments:

Post a Comment