Monday, December 6, 2010

harry potter

fuh... baru habis baca buku ni. aku x pasti bila kali pertama aku baca... tapi lepas tgk filem harry potter hari tu, hati aku membuak2 utk cari, beli dan baca balik buku ni. sbb hampir keseluruhan cerita buku ni aku ingat2 lupa. hari ni aku terbaring sepanjang hari dan masuk dalam dunia magik seketika. mmg sgt memuaskan. buku2 harry potter, walau berapa kali pun aku baca, tetap mendebarkan dan membuat aku teruja.

tapi tiba2 rasa agak sebal bila mengenangkan selepas ni tiada lagi sambungan cerita harry potter. ni last book dari J.K.Rowling utk sekuel harry potter. well, wajarlah kan.. bg aku J.K Rowling mmg antara penulis yg terbaik dan terulung. seingat aku, filem HP pertama ditayangkan masa aku form 4. erm yg ni..

masa ni harry masih comel. begitu juga dgn ron. hermaoine pula masih serabai aku tgk. sgt teruja tgk filem ni. tapi bila baca novel, wah... lagilah teruja. pada aku, siapa2 yg suka filem HP tapi x pernah baca buku HP mmg sgt tak relevan. well, cerita dlm buku lagi details dan lagi seronok berbanding apa yg difilemkan. dlm filem, terlalu byk yg di skip dan di ubah. feeling masa baca buku dan tgk filem sgt berbeza. tpi sebagai die hard fan HP, aku tetap suka kedua-duanya. filem dan buku. aku suka watak2 yg terdapat dlm cerita HP ni... selain 3 watak utama iaitu harry, ron dan hermione, aku sgt suka pd watak Sirius Black yg muncul di siri ketiga. Harry Potter & The Prisoner of Azkaban.

dan oleh sbb itulah antara tujuh episod cerita HP, aku paling suka siri ke-3 ini for both book & film. black mmg kacak dan aku suka sgt penjelmaan dia sbgai anjing hitam yg besar. malangnya black mati di episod kelima, Harry Potter & The Order of Phoenix ditembak oleh Bellatrix guna sumpahan Avada Kedavra. aku rasa babak di mana black mati dan harry meluru cuba dptkan black adalah yg paling emosi sekali.

sebut psl watak2, aku yakin semua die hard fan HP tntu kenal keluarga Weasley, profesor2 hogwarts, death eaters, pelajar2 hogwarts, pasukan Quidditch harry, dumbledore's army, dobby & kreacher si elf rumah, griphook si goblin, hedwig, dan byk lagi.. dan of koz keluarga dudley. dan dlm byk2 watak HP, watak perempuan kodok ni sgt menjengkelkan aku.
oh, sudah tentulah dolores umbridge. watak ni muncul dlm siri ke-5. Harry Potter & The Order of Pheonix. serius shit sgt menyakitkan hati watak ni. tapi bila baca dlm buku, aku rasa watak umbridge yg digambarkan jauh lebih hodoh dari dlm filem. umbridge digambarkan gempal, pendek, dan bermuka seperti kodok. kodok? huhuhu..

selain dari watak dan jalan cerita yg menarik, aku jg sgt suka dgn mantera2 sihir dlm HP. seperti "wegardium laviosa", "expeliarmus", "expecto patranus", "crucio", "stupefy", "sectumseptra", "obliviate", "protego totalum",dan paling epik sekali tentulah "avada kedavra". well, kalo korang die hard fan HP, tentu korang sgt jelas dan tahu mantera2 ni utk apa kan...ada byk lagi sebenarnya... yg pasti, aku dah tak berapa ingat.


regonize dis place? well, nilah privet drive yg digambarkan dlm filem HP. tmpt di mana harry dibesarkan oleh keluarga dudley. byk tmpt menarik dlm HP sebenarnya. hogwarts, hogsmeade, the burrows, godric's hollow, azkaban, dan byk lagilah.. gmbr dlm filem mmg sgt menarik. aku suka tangga dlm istana hogwarts yg boleh bergerak sendiri dan bertukar2 arah. aku suka gambaran grimmauld place, rumah sirius black yg terletak d tgh2 rumah muggle dan mcm2 lagi. serius shit bila mengenangkan HP sudah berakhir, aku sgt sedih..

tapi aku rasa hepi jg sbb cerita harry potter berakhir dgn happy ending. live happily ever after.. harry kahwin dgn ginny, ron kahwin dgn hermione. walaupun byk watak yg dimatikan seperti black, dumbledore, snape, fred, lupin, tonks, collin, mad-eye..tapi akhirnya voldemort mati juga. aku sgt suka kebijaksanaan dumbledore yg mengatur srategi yg mengangumkan. seperti mana hermaoine yg sgt pandai berfikir dan membuat tafsiran ttg apa yg ditinggalkan oleh dumbledore.

Harry Potter & The Deathly Hollows part 2 akan berada di pawagam julai tahun depan. sgt teruja utk tgk. lepas ni aku mesti rindu utk baca buku dan tgk lagi filem2 harry potter. well, watak2 harry potter pun membesar jga kan.. rasa rindu tgk harry yg masih kecil, pendek, comot dan inoocent.

apa2pun, harry potter tetap yg terbaik sepanjang zaman. one of my favorite books & films. selamat tinggal harry potter. :)
ron with his rat - scabbers @ peter pettigrew

fred & george weasley - draco malfoy.. luv them!

si cantik dan bijak hermione

 luna lovegood - i like her! weird but smart n luvly...:)

dobby yg mula2 annoying tp lama2 nmpak lucu & comel sikit...

bellatriz lestarange. the killer of sirius black

last but not least. the ugly lord voldemort. not so smart, not so stupid. but of course, annoying!

2 comments:

  1. sangat suka dobby...comel dan lucu...

    ok2...oleh kerana sa mo jadi releven,, nnt pinjam novel HP ko ar...hohoho...sa belum baca 1 pun novel Rowling ni...:p

    ReplyDelete
  2. huhuhuhu......bah, ok ba kalo ko!

    ReplyDelete