Sunday, November 28, 2010

kaki novel part 2

ada beberapa novel yg aku baca sepanjang tempoh ni. tak semuanya dari kaki novel, ada yg aku beli dari kedai buku lain.. so, inilah sesi utk mengulas. novel 1st..

1. SANGKAR CINTA

ni novel terbitan kaki novel. novel ni tak silap aku dah lama diterbitkan. aku saja order berdasarkan sinopsis cerita yg aku baca. kalo ikut sinopsis agak best. tp bila baca... erm.... ntahlah mau ckp apa. novel ni agak lama juga aku habiskan. sbbnya mudah, boring dan sgt mudah diagak. pada aku cerita kawin paksa semua sama. mula2 benci pastu suka. pleaselah.. kalo ya pun, buatlah kelainan sikit. aku rasa mcm aku baca ulangan novel2 sebelum ni. tiada apa yg menarik. tiada apa yg terkesan di hati. pada aku, ok-oklah... not too bad.. yg penting, gaya penceritaan dan bahasa yg digunakan pd aku, masih boleh diterima. well, for dis novel, sorry aku bgi 3 bintang ja.

2. MENCARI JALAN KE SYURGA

yg ni pun terbitan kaki novel. aku order sekali dgn novel sangkar cinta tu. seriously, novel ni betul2 tak mengecewakan aku. aku sgt suka jalan cerita yg sgt lain dari yg lain. cerita ttg heroin yg sebelum ni jahat dan liar, ditimpa kemalangan dan koma 2 tahun. bila dia sedar dari koma, dia hilang ingatan. sikap dan tingkahlaku dia pula berubah 100%. aku paling suka bab last cerita ni. bila heroin berada di ambang maut sekali lagi. bila 2 org lelaki yg berbeza menghulurkan tangan pada dia dan mengajak utk hidup bersama. sgt sweet dan menyentuh perasaan. aku sgt suka novel ni. dan aku bagi 4 setengah bintang! yahoo!

3. ANDAI ITU TAKDIRNYA


 terbitan buku prima dan aku beli novel ni di kedai buku Haris. awal2 lagi mun bgtau aku novel ni mmg best dan mmg aku akui, novel ni sgt2 best! super duper! pada aku, inilah novel paling sedih pernah aku baca. kalah woo novel Pergilah Air Mata tu.. cerita ttg kawin kontrak juga (well.....standardlah kan..).. tp hero cerita ni sgt kurang ajar dan jahat. smpai aku sendiri boleh menjiwai watak heroin ni yg diseksa teruk mental dan fizikal. dari awal smpai akhir baca novel ni, aku mmg tak henti2 menangis. feeling tu!! actually novel ni dah lama pun.. aku ja yg ketinggalan sebenarnya. pada siapa2 yg suka lyn jiwang dan feeling2 tu, novel ni mmg terbaek dari ladang utk korang semua! 5 bintang!

4. RANTING CINTA SI PLUTO

 
maaf, utk novel ni tak ada gmbr sebab aku x jumpa. novel ni terbitan Noorhayati Berahim sendiri dan juga karya beliau. novel NB mmg x pernah mengecewakan aku. aku sgt suka cara penulisan dan olahan cerita yg NB guna. sgt educated dan penuh dgn info. novel ni hero dia berkerja sebagai doktor, heroin pula pakar psikoterapi. jarang2 kan org akan guna pekerjaan tu dlm novel. biasanya mesti businessman, businesswoman.. (standardlah katakan!!!) tp utk novel ni, NB ajak kita selami dunia pekerjaan baru. yg kadang2 susah nak dibayangkan. apa2pun, novel ni mmg menarik utk dibaca. aku sgt suka watak2 dia, heroin taklah terlalu cantik seperti novel2 lain. biasa2 ja. hero pula taklah terlalu kacak dan sempurna. pada aku novel2 NB sgt dekat dgn dunia realiti. tak percaya? silalah baca novel ni... aku bagi 4 bintang. :)

5. LAFAZKAN KALIMAH CINTAMU


novel ni aku baru beli semalam di kedai buku Popular. karya Siti Rosmizah, penulis untuk novel ke 3 tadi - andai itu takdirnya. expectation aku pd novel ni sgtlah tinggi memandangkan aku dah bagi 5 bintang pd novel dia sebelum ni tapi aku hampa. actually, jalan cerita novel ni bgi aku menarik jugalah. tapi aku paling tak tahan dgn gaya olahan cerita ni. tolonglah! dah macam gaya olahan novel BINI AKU TOMBOY KE? sgt propa dan over. aku byk baca review ttg novel ni, kebanyakkannya semua org suka.. lucu lah, romantik lah.. tp bgi aku, ini satu kesilapan. aku lebih suka novel dia sebelum ni, lebih formal pada penceritaan dan bahasa yg diguna masih boleh dikatakan bahasa novel. heroin novel ni jg sgt over dan buat aku meluat. sama juga dgn heronya. walau mcm manapun, jln cerita masih bole diterima. mmglah kdg2 lucu, dan ada juga part2 yg sedih. cuma itulah..novel ni tak sesempurna yg aku harapkan. mungkin aku cuma boleh bagi 3 setengah bintang saja. sorry!

ok, itu semua novel2 yg aku dah baca. smlm aku ada beli satu lagi novel bertajuk Kau Laksana Bulan. tapi belum ada kesempatan utk mula baca. ada 2, 3 buah novel yg aku sdg aim2 skrg. cuma takut mau beli sbb takut aku kecewa dan tertipu lagi dgn sinopsis cerita.

 sebelah ni antara novel2 yg aku teringin nak baca. has anyone read it yet? kalo ada, tlg syorkan pd aku whether it is worth to buy or not. aku paling kecewa bila beli sesuatu yg tak mampu buat aku gembira... baca sinopsis, walaweh... mcm cerita drama korea bersiri pun ada, sekali bila baca.. omg! kalah cerita tamil. apa2pun selamat berkarya utk semua penulis di luar sana. terimalah teguran pembaca dgn hati terbuka. mmg aku ni bukan sempurna utk menilai penulisan org lain, aku cuma mengkiritik sebagai seorang pembaca.

well, bila baca novel2 org lain yg tak best.. kadang2 aku terfikir sendiri, apa kata aku pula hasilkan novel tulisan aku sendiri? jadi aku boleh cipta watak2 sempurna pada pandangan aku. then aku bagi orang lain baca, kemudian dorang pula kritik karya aku. amacm tu? huhuhu...

byk idea2 dan watak2 yg aku dah fikirkan sebenarnya. kadang2 ada juga terniat utk mula menaip kembali. tp masa mencemburui aku. dan kemalasan diri juga sebenarnya. aku rasa ada 2, 3 cerpen lagi yg aku taip dulu tapi sampai skrg belum habis2 lagi sebab aku ketandusan idea utk buat ending cerpen tu. tu baru cerpen.... belum novel.. huhuhu..

apa2pun, selamat membaca semua! :)

3 comments:

  1. sye syahirah dok kt terengganu..sye n adek sye mmg minat sgt ngn karya ct rosmizah.smua novelnya sye da beli.kebetulan lafazkn kalimh cintamu hye djual d kedai buku popular yg mne tltk di kemamam.mmg frust btol.luckly mse on de way blik dr kl pujuklah parents spye berhenti kt mesra mall.bile msok je kt kedai buku popular trus grab LKC n trus bace(dgn x sbrnye).mmg hapey ngt2.tp ape yg blh sye kte slps bce novel nie...mmg KECEWA sgt..spt yg awk kte gye bhsenya sgtla over dan membosnkn.dlm terpkse khatam jugok novel 2.sye hrp ct rosmizah akn tmui gye penulisn yg sesuai ngn jiwenye(AIT N CKDA).sye akn trus myokong anda!!!

    -ur no.1 fan-

    ReplyDelete
  2. kau laksana bulan sgt la best.superb!!!!!!!!11

    ReplyDelete
  3. hehe..baru perasan ada komen... yap, kau laksanan bulan mmg best! tq..:)

    ReplyDelete