Monday, October 11, 2010

PTPTN

halo... korang dah start bayar pinjaman ptptn masing2 x? erm... yg belum tu, start2 la byr... terutama yg udah dpt kerja bagus2 tu.. jgn jadi kura2 dlm perahu pula.. yalah, masa dpt duit ptptn, bukan main lg enjoy kan.. beli hp baru la, keluar tengok wayang la, belanja kawan la... eleh, macam la aku x tau.. aku pun ada pinjaman ptpn juga bah.. tpi xla sebanyak mana..

masa diploma aku dpt suku ja.. means 1 sem aku cuma dpt rm500. sadis kan? herm.. org lain masuk ja ptpn terus kuar kk, mansau... ptptn aku kalo dah tolak yuran pengajian tinggal dlm seratus lebih ja. cuba compare dgn yg dapat full... kalau full 15k, means 1 sem dpt 2.5k. erm.. patutla time belajar bukan main bergaya lagi. kalah lecturer!

baru ja tadi tergerak hati utk tgk penyata kira2 ptptn aku dari web ptptn. erm.. sapa2 yg tak tau tu, bole pergi ke link ni ok..  


http://epay.ptptn.gov.my/loan/ptptnlogin.jsp

dan tgklah kamu statement masing2. bila aku tgk penyata terperinci... wow... boleh tahan jugak interestnya!! aku tak pernah pula ambik tau dan hari ni barulah aku tau... setiap bulan ada kos pentadbiran.. oleh kerana aku cuma dpt pinjaman suku utk dip dan half utk degree, interest rm7.5 sebulan. dan yg sgt takjubnya, rupanya interest tu dikira waktu aku masih belajar lagi... cuba bayangkan pula mereka2 yg dpt full, dan liat sgt mau byr.. berapa agaknya interest sebulan???

well... moralnya disini.. buatlah pembayaran secepat mungkin... at least start la bayar.. jgn pura2 lupa pula.. duit tu dah diguna pun.. karang x berkat pula.. budak2 lain pun mau study juga. kalo xda org bayar, macam mana ptptn mau bg loan lgi sama student2 lain...

yg aku pelik sgt, ada yg kerja sudah bagus.. pakai kereta bagus.. baju cantik2 wa cakap lu.. gaya hidup nampak mewah la katakan.. hujung minggu ja keluar merayap pegi entah mana2 entah, siap boleh pegi holiday kat overseas lagi.. tapi nak bayar rm50 sebulan pun susah sgt? aiyoo... itu macam orang pun ada ka? ermm... memang ada pun...

well... bak kata nabil, lu pikirlah sendiri. aku dah start bayar. walaupun taklah banyak mana, dan taklah sekonsisten mana, at least aku ingat.. aku ni masih berhutang..  renung2 kan dan selamat beramal.

3 comments:

  1. sa sdh bayar full but kos pentadbiran masih jalan ni...huhuhu...

    ReplyDelete
  2. aiyooo.... ko kena kasi maklum sama tu ptptn tu mun... kalo nda sampai mati pun nda abis bayar...

    ReplyDelete
  3. waa...brapa puluh riban mun...sy taun ni baru start byr sket2...

    ReplyDelete